جلوگيري از وقوع خرابيهاي ناشي از حركت خاك
وبلاگ مهندس زحمتکش
تخصصی(عمران )-عمومی
درباره وبلاگ


سلام من فریمان هستم به وبلاگم خوش آمدید در صورت هر گونه سوال یا در خواست به ایمیل من پیام بگذارید zahmatkesh2@yahoo.com در ضمن از آقای مهندس جعفرزاده در خصوص فرستادن اکثر موضوعات این وبلاگ تشکر میکنم و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم
آخرین مطالب
نويسندگان
جمعه 14 اسفند 1389برچسب:, :: 14:11 :: نويسنده : رضا زحمتکش

كليه مقاطعه كاران ساختماني ، بازرسان ، مهندسان و معماران لازم است قبل از شروع طراحي و ساخت بنا فعاليتهايي مقدماتي بر روي زمين محل احداث بنا را به جهت جلوگيري از وقوع مشكلات ساختماني در آينده انجام دهند. اولين فعاليت لازم در اين رابطه بازديد مقدماتي از سايت و بررسي كليه اطلاعات محلي جهت تعيين توپوگرافي سايت ، نوع زمين ، گياهان موجود در محل و نوع و نزديكي آبهاي زيرزميني و سطحي و نيز جمع آوري اطلاعات موجود در زمينه نوع استفاده قبلي از محل ، به طور مثال وجود هرگونه معادن و حفاريهاي قبلي در محل است. نقشه هاي زمين شناسي راهنماي مناسبي جهت شناخت طبقات و لايه هاي زمين محل احداث پروژه هستند اما مطالعه دقيق آنها نيازمند حفر گمانه هاي آزمايشي ( به كمك دست يا مته حفاري )

و توصيف كامل پروفيلهاي خاك آشكار شده در اين گمانه و نيز سطح آبهاي زيرزميني است. هر گاه در نتيجه چنين مطالعاتي احتمال خطرناك بودن شرايط زمين داده شود مثلا وجود لايه هاي خاكهاي گياهي و رس قابل جمع شدن و يا وجود معادن يا حفاريهاي مربوط به ساختمانهاي قديمي ، آنگاه جهت احداث بنا در اين محل نياز به پيش بيني تدابير ويژه اي خواهد بود. ناتواني و ضعف در بدست آوردن چنين اطلاعات ذي قيمتي منجر به افزايش شديد مخارج و هزينه هاي پروژه خواهد شد.

در سايتهايي كه خاك محل از جنس رس سفت قابل جمع شدگي مي باشد لازم است فونداسيون در عمق مناسبي از زمين احداث شود تا تاثير نشست و تغيير شكلهاي زمين بر فونداسيون به حداقل رسد. در چنين شرايطي قرارگيري فونداسيون در عمق حداقل 1 متري از سطح زمين مناسب خواهد بود در صورتي كه سايت تحت تاثير رويش درختان و گياهان نباشد. NHBC راهنمايي جهت تعيين عمق فونداسيونها در سايتهايي كه داراي پوشش گياهي هستند ارائه مي دهد كه اين عمق ، وابسته به نوع درخت ، ارتفاع آن ( در حالت كاملا رشد يافته ) ، فاصله آن ها از فونداسيون و موقعيت آن بلحاظ جغرافيايي است (MHBC 2005). در چنين حالاتي چندين نوع فونداسيون براي بناها مي توان در نظر گرفت كه در نهايت ملاك انتخاب ملاحظات اقتصادي خواهد بود. هر گاه فونداسيون در عمق 1 متري از سطح زمين واقع شود حداقل 12 رج آجرچيني (به صورت كرسي چيني همراه با اجراي عايق رطوبتي ) مورد نياز است. در صورتي كه در بنا از ديوارهاي مجوف استفاده شود فضاي خالي ديوار تا سطح زمين مي بايست از بتن پوشيده شود و فضاي حفاري شده اطراف پي نيز مي بايست با خاك مناسب يا شن درشت دانه پر گردد. معمولا جهت احداث ديوارهاي آجري بنايي از فونداسيون نواري استفاده مي شود. بدين منظور ابتدا به حفر تراشه در راستاي احداث ديوارها تا عمق مناسب پرداخته مي شود و سپس اقدام به بتن ريزي پي مي شود ( اين فونداسيون نواري مي بايست داراي آرماتورهاي مسلح كننده نيز باشد ). عرض فونداسيون نواري بايد چنان باشد كه آجر كاري به هيچوجه از اطراف آن بيرون نزند. در ساختمانهايي كه نياز به پي عميق دارند و خصوصا در خاكهايي كه احتمال و تورم آنها وجود دارد افزايش عمق حفاري چندان مطلوب نيست. زيرا در اين حالت فشارهاي ناشي از تورم خاك بر قسمتهاي مختلف فونداسيون اثر كرده و موجب حركت جانبي و چرخش فونداسيون و نيز نشست اطراف محل پي كني شده و در نهايت نشست فونداسيون مي گردند. در چنين حالاتي استفاده از شمع در زي پي هم بلحاظ طراحي مناسب و هم از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است. احتمال بروز آسيب در بناها ناشي از تورم خاكهاي رسي كه در نتيجه از بين بردن پوشش گياهي منطقه حاصل مي شود بلحاظ پيش بيني بسيار دشوار است اما اين نكته روشن گرديده كه جهت تكميل تحكيم اين نوع خاكها مدت زمان بسيار طولاني نياز است. BS 8004 در نظر گرفتن اين فرض را كه تورم خاك سايت ناشي از پاكسازي پوشش گياهي منطق پس از گذشت دو زمستان تكميل مي شود را عاقلانه نمي داند و استفاده از فونداسيونهاي خاص ، نظير فونداسيونهاي متكي بر شمع در مناطقي كه ساختمان در نزديكي درختان ، درختچه ها و پرچينها احداث مي شود و يا پس از حذف پوشش گياهي بر روي خاك بنا مي شود را توصيه نموده است. هرگاه در مناطقي كه خاك محل مشكوك به تغيير شكل است نياز باشد تا قسمتهاي الحاقي به بناهاي مورد در نظر گرفته شود آنگاه پديد آمدن نشست غير يكنواخت بين ساختمان جديد و قديم محتمل خواهد بود. در چنين حالتي لازم است با در نظر گرفتن اتصالات لغزشي و انعطاف پذير مناسب اجازه تغيير شكل مجاز به ساختمانها داده شود و از تاثير مخرب هر يك از آنها بر روي يكديگر جلوگيري گردد.

در سايتهايي كه نشست ناشي از حفاريهاي معدني از جمله خطرات بالقوه محسوب مي شود تعهيدات ويژه اي در رابطه با طراحي فونداسيون مطرح مي گردد كه بحث در مورد آنها خارج از محدوده اين كتاب است. جزئيات كامل طراحي انواع فونداسيونهاي ساختمانهاي معمولي كم ارتفاع ، با توجه ويژه به مسائل خاص زمين احداث بنا خصوصا سايتهايي با خاك رس سفت قابل جمع شدگي و مسئله نشست ناشي از حفاريهاي معدني توسط (1978) Tomlinson,Driscoll&Bourland ارائه گرديده است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 281
بازدید کل : 287400
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1


دريافت كد در بهاربيست

<-PollName->

<-PollItems->

خدمات وبلاگ نويسان-بهاربيست